4. února 2015

Jak na vyváženou stravu

K tomuto tématu bylo napsáno už tolik, že by z toho jednomu šla hlava kolem. Ale tak nějak mám potřebu o tom tady něco málo napsat, nějaké moje nápady, tipy,... Nejsem zastáncem nějakých diet, omezování základních živin či tablet. Sama jsem si vyzkoušela low-carb stravování, ale vím, že to pro mě nebylo dobré. Myslím si, že diety, sacharidové vlny a podobně patří fitnessákům připravujícím se na soutěže a není to pro lidi jako jsem já, co chtějí trochu zhubnout a dostat se do formy. Všude se doporučuje jíst vyváženě a pestře, protože strava je přeci 80% úspěchu, že? Jak tedy na to? Zde je pro mě 6 základních bodů. 




1. Dbejte na zastoupení všech živin, vitaminů i minerálů
Sacharidy, bílkoviny i tuky mají v našem těle důležitou funkci, kterou bychom rozhodně neměli podceňovat způsobem, že mu jich nedodáme dostatek. To samé platí i o vitaminech a minerálech. Vybírejte kvalitní. Ze sacharidů komplexní celozrnné (celozrnné pečivo a cereálie, rýže, celozrnné těstoviny, brambory). Z bílkovin konzumujte netučné maso (drůběž a libové červené), ryby, luštěniny, kvalitní mléčné výrobky a vejce. Vyhýbejte se špatným tukům a raději vybírejte ty s vysokým podílem omega 3 nenasycených mastných kyselin (olivový olej, avokádo, ořechy).



2. Clean eating
Ve stručnosti to znamená, že jíte co nejkvalitnější a co nejméně zpracované potraviny. Vyhnete se tak zbytečným éčkům, glutamátům, nadměrnému množství soli a mnoha dalším věcem, které do zdravého stylu moc nepatří. Navíc téměř všechno, co koupíte zpracované si můžete připravit jednoduše doma bez těchto přidaných látek. Místo ovocného jogurtu si kupte bílý a doma si jej rozmixujte s ovocem. Místo instantní ovesné kaše si doma uvařte svou. Nejenže vás to přijde levněji, ale vyhnete se zbytečným cukrům a více si pochutnáte.



3. Jezte dostatek ovoce a zeleniny
Obojí je velmi důležité, protože obsahuje mnoho vlákniny, která je důležitá pro trávení a navozuje pocit sytosti. Ovoce i zelenina zároveň posilují imunitu, protože obsahují řadu prospěšných látek - vitaminy, antioxidanty a minerální látky.
Denně bych vám doporučila 2-3 kousky ovoce300g zeleniny.



4. Omezte sladkosti a sůl
Záměrně píšu omezte, jak jsem již psala v úvodu, nejsem zastáncem striktního omezování se. Jakmile si něco budete zakazovat dlouhou dobu, jednou zkrátka ujedete a sníte toho o 100% více než jste původně měli v úmyslu. Dopřejte si jednou za čas ten dortík, na který máte chuť. Nebo si dejte čokoládovou tyčinku, vanilkový puding nebo sušenky.
  Šetřete se solí, nepodporuje správnou činnost orgánů. Nepřehánějte to a nechtějte po sobě jíst na 100% zdravě, co byste pak z toho života měli?



5. Jezte pravidelně
Každému vyhovuje jiná velikost porcí, ale všichni bychom se měli vlézt do množství 4-6 jídel denně, pauza mezi nimi by neměla být delší než 4 hodiny. Nebude vám tak příliš klesat hladina cukru v krvi a tak nebudete mít stále hlad či nutkání stále něco uždibovat. Určitě nezapomínejte na důležitost snídaně! Zajišťuje nastartování vašeho metabolismu.



6. Vyměňte slazené limonády za čistou vodu a čaje
To je snad jasné, různé sirupy, coca-coly a další do zdravého režimu prostě nepatří. Samozřejmě jak jsem psala ve čtvrtém bodu, jednou za čas, proč ne. Ale na dlouhodobé popíjení raději zapomeňte. Zbytečné cukry a éčka, to v krvi nepotřebujete. Sáhněte raději po čisté vodě z kohoutku nebo si dejte neslazený čaj. Baleným vodám se také vyhýbejte.



INSTAGRAM

11 komentářů:

  1. skvěle napsané, hezky vysvětlené ty základní zásady, které by měl dodržovat každý :)
    a naprosto s tebou souhlasím, hlavně ohledně těch nízkosascha diet, pro normální lidi je to spíš ke škodě než k užitku :)

    OdpovědětVymazat
  2. Hezky jsi to napsala :) Sama pozoruju, že když si na nějakou dobu "zakážu" sladké, tak toho potom sním dvakrát tolik, než když ho jím přiměřeně :) A zase jsi mi úplně udělala chuť na pořádné lattéčko! :3 A ty tvoje fotky jídel vypadají moc dobře :)

    OdpovědětVymazat
  3. Suprový článek. Sice o tomhle píše spousta lidí, ale mě to stejně bude pořád bavit číst. I když toho sama už dost vím, vůbec neškodí si to občas takhle připomenout a třeba si i trošku víc rozšířit obzory :)
    Máš pravdu, že tohle jsou určitě ty nejzákladnější body. Člověk by rozhodně neměl dodržovat nějaké diety. To je vážně jen pro ty bikinky a tak, ale u obyčejných lidí to vede tak maximálnkě k přejídání. Je mnohem lepší si občas dopřát :))

    http://kuchtimeslaskou.blog.cz/

    OdpovědětVymazat
  4. A toto poslat všem lidem, kteří si myslí, že když budou o hladu tak zhubnou. Ted jedna má spolužačka hubne tím, že jí rýžu :DD Dnes jsme měli takovou diskuzi ve škole. Jinak se vším souhlasím a snažím se to dodržovat :))

    OdpovědětVymazat
  5. Paráda článek :-) Také si nepotrpím na diety a nechápu lidi, co nejí a myslí si, že zhubnou - kravina :-) díky za tento článek

    OdpovědětVymazat
  6. Paráda článek :-) Také si nepotrpím na diety a nechápu lidi, co nejí a myslí si, že zhubnou - kravina :-) díky za tento článek

    OdpovědětVymazat
  7. Moc hezky napsáno. Je důležité jíst pravidelně a nic nevynechávat. Nechápu lidi, co jí jenom saláty :D z toho bych se asi za chvilku zbláznila. Cooking with Šůša

    OdpovědětVymazat
  8. Chudinko:( Můžu se zeptat, jak jsi to poznala? zdá se mi, že mi tolik mléčných výrobků taky neprospívá :( Jak si to zjistila?:33 :D

    OdpovědětVymazat
  9. Super článek.. :) Hlavně mě potěšil, protože jak to tak čtu tak naprosto všechno se snažím celkem úspěšně dodržovat... :) Až na ty bílkoviny z masa jelikož jsem vegetariánka... :) Ale myslím si, že nahrazování jogurty a sýry stačí ne?
    Jinak tvůj blog je super :)

    http://my-world-is-my.blogspot.cz/
    Iva

    OdpovědětVymazat
  10. Souhlasím!!! Taky se držím těchto zásad. Jím clean eating, nepiji limonády a sem tam si dopřeji něco sladkého. Samozřejmě jen občas a hlavně bez výčitek :) Díky tomu jde váha pomalinku dolů a já se cítím plná energie :)

    OdpovědětVymazat
  11. Takové základní rady, když chce někdo už konečně zvednout ten zadek a začít se sebou něco dělat. Pěkný článek :)

    OdpovědětVymazat

Děkuji za milý komentář :)